AGL 6.69 Decreased By ▼ -0.09 (-1.33%)
ANL 9.80 Increased By ▲ 0.42 (4.48%)
AVN 80.55 Decreased By ▼ -0.85 (-1.04%)
BOP 5.43 Decreased By ▼ -0.04 (-0.73%)
CNERGY 5.01 Decreased By ▼ -0.02 (-0.4%)
EFERT 83.00 Increased By ▲ 0.01 (0.01%)
EPCL 59.00 Increased By ▲ 0.05 (0.08%)
FCCL 15.79 Decreased By ▼ -0.01 (-0.06%)
FFL 6.58 Increased By ▲ 0.08 (1.23%)
FLYNG 8.55 Increased By ▲ 0.08 (0.94%)
GGGL 10.20 Decreased By ▼ -0.03 (-0.29%)
GGL 16.50 Decreased By ▼ -0.14 (-0.84%)
GTECH 8.57 Decreased By ▼ -0.03 (-0.35%)
HUMNL 6.45 No Change ▼ 0.00 (0%)
KEL 3.07 Increased By ▲ 0.02 (0.66%)
LOTCHEM 30.45 Increased By ▲ 0.57 (1.91%)
MLCF 29.19 Increased By ▲ 0.39 (1.35%)
OGDC 76.45 Increased By ▲ 0.10 (0.13%)
PAEL 16.20 Decreased By ▼ -0.15 (-0.92%)
PIBTL 5.65 Decreased By ▼ -0.13 (-2.25%)
PRL 17.30 Decreased By ▼ -0.15 (-0.86%)
SILK 1.16 No Change ▼ 0.00 (0%)
TELE 11.94 Increased By ▲ 0.54 (4.74%)
TPL 8.06 Decreased By ▼ -0.11 (-1.35%)
TPLP 21.86 Decreased By ▼ -0.39 (-1.75%)
TREET 23.45 Decreased By ▼ -0.13 (-0.55%)
TRG 144.70 Decreased By ▼ -3.30 (-2.23%)
UNITY 23.00 Decreased By ▼ -0.35 (-1.5%)
WAVES 11.60 Decreased By ▼ -0.10 (-0.85%)
WTL 1.65 Increased By ▲ 0.06 (3.77%)
BR100 4,270 Increased By 21.6 (0.51%)
BR30 16,546 Decreased By -39 (-0.23%)
KSE100 42,274 Increased By 113.5 (0.27%)
KSE30 15,943 Increased By 48.6 (0.31%)
Follow us

LONDON: Britain accused Russian news channel RT of being a tool of the Kremlin’s disinformation campaign on Wednesday and asked the media regulator to take action if needed after Russia recognised two rebel regions of eastern Ukraine.

Russian officials say RT is a way for Moscow to compete with the dominance of global media companies based in the United States and Britain which they say offer a partial view of the world.

Critics say RT, which broadcasts news in English, Arabic, Spanish and German, is the propaganda arm of the Russian state and aims to undermine confidence in Western institutions.

Culture Secretary Nadine Dorries said in a letter to state media regulator Ofcom that she was concerned RT would seek to spread “harmful disinformation” about the Russia-Ukraine crisis.

“While respecting Ofcom’s regulatory independence, I call on you to ensure your actions are timely and transparent to reassure the British public,” the letter, seen by Reuters, said.

Asked in parliament whether he would request Ofcom review RT’s licence, Prime Minister Boris Johnson said he believed Dorries had asked the regulator to review that matter.

Johnson’s spokesman, asked later if the government was looking to ban the channel, sought to clarify the prime minister’s remarks.

“All the culture secretary is asking Ofcom (is to) take any appropriate action should there be any attempt to use Russia Today to spread disinformation,” the spokesman said.

Johnson had also said the regulator should make its own decisions.

“We live in a country that believes in free speech,” Johnson told parliament. “And I think it’s important that we should leave it up to Ofcom rather than to politicians to decide which media organisations to ban - that’s what Russia does.

RT said British politicians seemed to be trying to meddle in the affairs of a regulator, undermining its independence.

“The UK culture minister is now clearly directly interfering in institutions touted as supposedly wholly free from political pressure and influence,” Anna Belkina, RT’s deputy editor in chief, told Reuters.

Belkina said despite political pressure Ofcom had not found any breaches of the Broadcasting Code by RT in the past four years.

Ofcom said it would prioritise complaints about any broadcaster’s news coverage of Russia and Ukraine.

“Given the seriousness of the Ukraine crisis, we will examine complaints about any broadcaster’s news coverage of this issue as a priority,” the regulator said.

Comments

Comments are closed.